افزایش ۴ درصدی صادرات غیرنفتی به عراق-راهبرد معاصر

افزایش ۴ درصدی صادرات غیرنفتی به عراق

رئیس سازمان توسعه تجارت ضمن اشاره به رشد ۴ درصدی صادرات غیرنفتی به عراق در ۸ ماه نخست امسال، از کاهش ۱.۶ میلیارد دلاری صادرات گاز طبیعی به عراق خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 13
کد خبر: ۱۶۳۶۵۷

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از وزارت صمت، علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به آمار ۸ ماهه صادرات غیر نفتی به عراق در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک ایران، صادرات «غیر نفتی» جمهوری اسلامی ایران به عراق طی ۸ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود ۴ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ که این آمار ۴ میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار بود، رشد حدود ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه از مجموع صادرات غیرنفتی ایران به عراق ۳ میلیارد دلار مربوط به ۶۲ زیرگروه کالایی صادراتی است، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۶ درصد رشد داشته است. همچنین طی مدت مذکور، ۵۴ زیرگروه کالایی به عراق کاهش صادرات داشته‌اند.

کاهش ۱.۶ میلیارد دلاری صادرات گاز طبیعی به عراق

معاون وزیر صمت اضافه کرد: آمار صادرات ایران با احتساب صادرات گاز به عراق ۴ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. صادرات گاز طبیعی به عراق طی ۸ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان ۱.۶ میلیارد دلار کاهش داشته است.

وی ادامه داد: بررسی دقیق‌تر سبد صادرات ایران به عراق نشان می‌دهد از مجموع ۱۰۰ قلم اول کالاهای صادراتی به عراق ۷۰ قلم با رشد صادرات همراه بوده و ۳۰ قلم کاهش صادرات داشته است.

پیمان‌پاک برخی از زیرگروه‌های صادرات که صادرات آنها بیشترین افزایش یافته را برشمرد و افزود: شمش فولادی، کود اوره، ترانسفورماتورها، لوله‌های فولادی، پروفیل‌ها، محصولات پلاستیکی، چوب و محصولات چوبی، صنایع معدنی و فلزی، سیم و کابل، محصولات لبنی و لوازم خانگی انرژی‌بر بزرگ دارای بیشترین رشد صادرات به عراق طی مدت مذکور بوده‌اند.

وی با اشاره به مشکلاتی که تحریم‌های ظالمانه برای توسعه تجارت خارجی ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: این سازمان، به‌عنوان متولی تجارت خارجی کشور، با وجود این مشکلات به ویژه قطع ارتباطات بانکی برنامه‌های متعددی را برای توسعه صادرات به کشور عراق و حفظ بازار مذکور در دستورکار قرار داده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در تشریح این اقدامات گفت: تأسیس ۵ مرکز تجاری در شهرهای مختلف عراق، برگزاری سالانه حدود ۳۰ پاویون ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی عراق در شهرهای مختلف این کشور، برگزاری سالانه حدود ۱۰ همایش معرفی بخش‌های مختلف بازار عراق به بخش‌های خصوصی کشور، پذیرش سالانه حدود ۳۰ هیأت تجاری عراق در نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در حوزه‌های مختلف، برگزاری سالانه حداقل ۱۰ میز کشوری عراق با هدف ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی دست اندرکار تجارت با عراق، پیگیری تقویت زیرساخت‌های تجاری از دستگاه‌های ذیربط و ارائه حدود ۳۰۰۰ مشاوره تجاری به بخش خصوصی دو کشور به طور سالانه توسط رایزن بازرگانی این سازمان در عراق و همچنین کارشناسان میز عراق این سازمان از جمله اقداماتی بوده که انجام شده است./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار